Spelregelvragen ronde 8

Spelregelvragen ronde 8 

Vraag 1 :
Wanneer begint de bevoegdheid van de scheidsrechter in het amateurvoetbal om disciplinaire straffen (gele of rode kaart) te geven ?

a.Wanneer de bal de eerste omwenteling heeft gemaakt.
b. Zodra hij het speelveld betreedt om de wedstrijd te laten aanvangen.
c. Zodra hij zijn kleedkamer verlaat om de wedstrijd te laten aanvangen.
d. Zodra hij het speelveld betreedt om aan zijn warming-up te beginnen.

Vraag 2 :
Een aanvaller schiet de bal op het doel. De doelman werpt een volle bidon tegen de bal, waardoor deze niet in het doel gaat. Wat zal de scheidsrechter nu moeten beslissen ?

a. De doelman wordt wegens het voorkomen van een duidelijke scoringskans c.q. doelpunt van het speelveld gezonden. Het spel wordt hervat met een strafschop.
b. De doelman ontvangt een waarschuwing door het tonen van een gele kaart wegens onsportief gedrag. Het spel wordt hervat met een indirecte vrije schop op de plaats waar de bidon de bal raakte.
c. De doelman ontvangt een waarschuwing door het tonen van een gele kaart wegens onsportief gedrag. Het spel wordt hervat met een indirecte vrije schop, op de plaats waar  de doelman stond toen hij de bidon wierp.
d. De doelman ontvangt een waarschuwing door het tonen van een gele kaart wegens onsportief gedrag. Het spel wordt hervat met een strafschop.

Vraag 3 :
Na een correct genomen doelschop waait de bal terug, waarna hij door de nemer van de doelschop met de handen wordt tegengehouden om een doelpunt te voorkomen. Wat zal de scheidsrechter nu moeten beslissen ?

a. Hij laat hervatten met een indirecte vrije schop wegens het voor de tweede maal spelen van de bal.
b. Hij laat de doelschop overnemen.
c. Hij kent een strafschop of een indirecte vrije schop toe.
d. Hij kent een strafschop toe en stuurt de speler van het speelveld wegens het voorkomen van een duidelijke scoringskans.

Vraag 4 :
Een aanvaller staat duidelijk in buitenspelpositie, terwijl een medespeler op doel wil schieten. Het schot mislukt en dreigt meters naast het doel over de doellijn te gaan. Omdat zijn partij achter staat wil de doelverdediger de bal in het spel houden en probeert de bal te vangen. De bal glipt echter uit zijn handen en komt voor de voeten van de buitenspel staande aanvaller terecht, die direct scoort. Wat moet de scheidsrechter beslissen ?

a. Hij keurt het doelpunt af en hervat het spel met een indirecte vrije schop voor de verdedigende partij op de plaats waar de aanvaller stond toen hij de bal ontving.
b. Hij keurt het doelpunt af en laat het spel hervatten met een doelschop.
c. Hij keurt het doelpunt af en hervat het spel met een indirecte vrije schop voor de verdedigende partij op de plaats waar de aanvaller stond toen zijn medespeler op doel schoot.
d. Hij keurt het doelpunt goed en laat het spel hervatten met een aftrap na een geldig doelpunt.

 

Vraag 5 :
Een speler bevindt zich op de zijlijn en beledigt van daaruit op grove wijze een toeschouwer die zich achter de omheining bevindt. De scheidsrechter hoort dit, onderbreekt het spel en zendt de speler van het speelveld door het tonen van de rode kaart. Wat is de juiste spelhervatting en waarom ?

a. Een indirecte vrije schop op de plaats van de overtreding, omdat het hier gaat om een overtreding, niet elders genoemd in Regel 12, waarvoor het spel wordt onderbroken om de speler van het speelveld te zenden.
b Een indirecte vrije schop op de plaats waar de bal was op het moment van onderbreken, omdat het een overtreding is van binnen het speelveld naar iemand buiten het speelveld.
c. Een scheidsrechtersbal op de plaats waar de bal was op het moment van onderbreken, omdat het een overtreding is binnen het speelveld tegen een ander persoon.
d. Een scheidsrechtersbal op de plaats waar de bal was op het moment van onderbreken,  omdat de scheidsrechter het noodzakelijk acht om het spel tijdelijk te onderbreken voor  een reden die niet elders in de spelregels wordt genoemd.

alfazon
Cock van der Loo
//